Robu

Robu

Robu vervaardigt al meer dan 160 jaar en 6 generaties lang duurzame en tijdloze eikenhouten meubelen. Met expertise in elke fase van het productieproces, van ontwerp tot het verpakken, leveren ze keer op keer meubelen van de hoogste kwaliteit af.


Robu
Robu

Uitdaging

Tijdloos eikenhout

Het bedrijf Vandenberghe meubelmakers wenste hun groei verder te zetten en in te spelen op de veranderende behoeften in de markt. Daarom besloten ze zich ook te richten op particuliere klanten naast hun bestaande doelgroep van doorverkopers. Om deze uitbreiding te realiseren, was er nood aan een op zichzelf staand merk met een nieuwe branding. Waarbij hun waarden als duurzaam familiebedrijf niet uit het oog werden verloren.

Robu

Aanpak

Future-proof branding

Wij hebben het bedrijf begeleid bij de branding en creatie van hun nieuwe merk. Een moderne visuele en woordelijke stijl werd uit de grond gestampt om beter te beantwoorden aan de moderne markt. Zo werd de naam "Robu" bedacht. Een combinatie van het Latijnse woord voor "berg" en "eik", waarmee een connectie wordt gelegd tussen natuurlijke elementen, de stevigheid van eikenhout en is het tevens een verwijzing naar "Vandenberghe". Daarnaast werd “Solid Oak Since 1857” aangenomen als baseline, om de duurzaamheid en kwaliteit van hun producten te benadrukken en hun bergen aan ervaring uit te lichten.

Ook voor de productlijnen werd de naamgeving afgestemd op de nieuwe branding. Om het nieuwe merk optimaal uit de verf te laten komen, werd er een showroom geopend en ingericht, waar de nieuwe meubellijnen op indrukwekkende wijze worden gepresenteerd.

Robu
Robu
Robu

Resultaat

Nieuw merk, zelfde vakmanschap

Dankzij deze veranderingen heeft Robu een sterk nieuw merk kunnen opbouwen dat direct gericht is op B2C- en B2B2C-markten. De nieuwe branding heeft het bedrijf geholpen om zich te positioneren als een moderne, duurzame en familiegerichte meubelmaker. Het resultaat is een grotere klantenkring en een positieve respons van zowel particuliere klanten als doorverkopers. Robu is erin geslaagd om zijn rijke geschiedenis en vakmanschap te behouden, terwijl het zich tegelijkertijd heeft aangepast aan de veranderende marktomstandigheden en de wensen van de consument.

Robu
Robu
Robu

Wat we meenemen

Deze case bewijst dat een sterke herpositionering loont wanneer een traditioneel familiebedrijf een nieuwe doelgroep wil aanspreken. Door te investeren in een future-proof branding, heldere baseline en een doordachte merkervaring (in showroom én productlijnen), werd een stevige brug geslagen tussen geschiedenis en toekomst. Robu toont hoe authenticiteit en innovatie elkaar kunnen versterken.

In this article

Je merk naar een hoger niveau tillen?

Plan een gesprek
Heb je vragen? Of wil je aftoetsen wat een traject met Comma zou kunnen betekenen? Contacteer één van onze strategen:
Hélène
Hélène Verhenne digitaal project marketeer Mail me
Wouter
Wouter Mille strategisch marketeer Mail me