Op zoek naar uw grondbeginselen en waarden

The Golden Circle

Waarom zijn sommige bedrijven succesvol en andere niet? Het verschil zit vaak in de basis: je waarden en grondbeginselen. Bedrijven die hun waarden helder uitdragen, maken een emotionele connectie met hun klanten. Die connectie leidt tot merkvoorkeur op korte termijn én merkentrouw op lange termijn.

Mensen kopen niet wat je doet, ze kopen waarom je het doet. Ook je team kiest liever voor een bedrijf met een authentiek verhaal dan voor een “gewone” job. Dat idee werd beroemd door Simon Sinek, in zijn TED Talk en boek Find Your Why. Zijn Golden Circle illustreert perfect hoe dit werkt.

Download de tool
De Golden Circle in drie stappen
add

De Golden Circle laat zien waarom sommige bedrijven eruit springen. Het model bestaat uit drie cirkels: Why, How en What.

1. Why – je bestaansreden

Waarom doe je wat je doet? Wat is je drijfveer als bedrijf? Enkel winst is nooit genoeg. Je bestaansreden moet groter zijn: een doel waarin mensen kunnen geloven.

Voorbeelden:

  • IKEA: “Onze missie is betaalbaar wonen mogelijk maken voor iedereen.”
  • Meunyckenhof: “Wij zorgen samen voor kwetsbare ouderen zodat ze elke dag hun geluk kunnen (her)beleven.”
  • Bol.com: “Wij willen klanten blij maken.”

2. How – je manier van werken

Dit gaat over het proces, je onderscheidend vermogen of USP. Wat doe jij anders dan anderen?

Voorbeelden:

  • IKEA: extreem efficiënte productie en logistiek, waardoor prijzen blijven dalen.
  • Meunyckenhof: een positieve ingesteldheid, luisteren en sterke organisatie.
  • Bol.com: “Verbonden & Gemakkelijk.”

3. What – je resultaat

Wat lever je concreet aan je klant? Het tastbare product of de dienst die voortkomt uit je why en how.

Voorbeelden:

  • IKEA: betaalbare designmeubels.
  • Meunyckenhof: totaalzorg voor ouderen.
  • Bol.com: een online warenhuis met hoge klantentevredenheid.
Van binnen naar buiten werken
add

Inspirerende bedrijven vertrekken altijd vanuit hun why en werken zo naar buiten. Zo bouwen ze vertrouwen en loyaliteit op lange termijn.

Veel organisaties doen het omgekeerd: ze starten bij what en proberen naar binnen te werken. Vaak zonder succes. Een gemiste kans.

Aan de slag met je eigen why
add

Heb jij je waardenpropositie al scherp? Wij helpen je graag met onze workshop “Op zoek naar de grondbeginselen en waarden”.

Wist je dat we ook een workshop customer journey aanbieden? Zo breng je meteen het hele pad van je klant in kaart.

Klaar om je why te ontdekken?

Plan een gesprek
Contacteer onze marketeers voor een kort overleg. Samen zoeken we de kern van jouw merk.
Hélène
Hélène Verhenne digitaal project marketeer Mail me
Wouter
Wouter Mille strategisch marketeer Mail me