
- Home
- Realisaties
- Raida
Raida
Raida ontstond uit de samenwerking tussen Cool Electro Cycles en Velodome. Twee sterke fietsspeciaalzaken bundelden hun krachten met de ambitie om in België uit te groeien tot dé referentie voor e-bikes en sportieve fietsen. In 2021 startten we een intensief traject dat vertrok vanuit een positioneringsworkshop en resulteerde in een totaalplan voor naamcreatie, merkidentiteit, storytelling en nationale marketing.

Uitdaging
Twee lokale spelers moesten samen een nieuwe merkidentiteit krijgen die nationaal herkenbaar is. Daarnaast was er nood aan een sterke positionering en storytelling die zowel recreatieve als sportieve fietsers aanspreekt. De centrale vragen waren: welke merknaam en baseline dragen de ambitie van Raida? Hoe maken we de stap van lokaal naar nationaal? En hoe lanceren we Raida met maximale zichtbaarheid en geloofwaardigheid?

Onze aanpak
Tijdens een intensieve workshop brachten we de waarden, onderscheidende krachten en doelgroep scherp in kaart. We definieerden de communicatiestijl en maakten een concurrentiematrix. Daaruit vloeide een nieuwe naam: Raida, geïnspireerd door het Japanse fonetische schrift voor ‘rider’. De naam is internationaal uitspreekbaar en kreeg validatie dankzij feedback uit het Tribe Global-netwerk. De baseline “The cycling culture” vertaalt perfect de ambitie: een fietscultuur die verder gaat dan enkel het product.
We schreven de corporate story uit en vertaalden die naar een premium en sportieve visuele identiteit. Het logo, de baseline, de huisstijl en de toepassing op de website en in de winkels gaven Raida een herkenbare uitstraling.
Voor de lancering maakten we een geïntegreerd plan van aanpak, met onder meer social media set-up, Google-profiel, e-mailmarketing via Mailchimp, PR-campagnes en een marketingplan op basis van het HHH-model (Hero, Hub, Help). Digitale advertising versterkte de zichtbaarheid, en via dashboarding hielden we alle acties meetbaar en optimaliseerbaar.




Resultaat
Raida maakte succesvol de switch van lokaal initiatief naar nationaal merk en kreeg zichtbaarheid als nieuwe speler op de Belgische fietsenmarkt. De merknaam en baseline vonden weerklank bij zowel consumenten als de internationale fietscommunity. Vandaag wordt Raida herkend als een premium merk dat service, advies en fietscultuur combineert.



Wat we meenemen
De lancering van Raida toont hoe een doordachte aanpak van naamcreatie, branding en digitale strategie de basis kan leggen voor snelle groei. Door internationale toetsing, sterke storytelling en geïntegreerde activatie werd een lokaal initiatief in korte tijd een merk met nationale uitstraling.