- Home
- Inspiratie
- Instagram: van groot belang voor jouw bedrijf
Instagram: van groot belang voor jouw bedrijf
Sociale media blijven een abstract gegeven. Algoritmes veranderen sneller dan het licht, er volgen updates aan de lopende band en elk jaar opnieuw komen er nieuwe features en trends. Ook als organisatie is het interessant om op social media actief te zijn. Wij sommen even op wat er momenteel leeft op het platform.
De dag van vandaag is het van cruciaal belang om ook op sociale media actief te zijn. Hoeveel mensen ken jij die dagelijks door Facebook scrollen, verhalen bekijken op Instagram of netwerken via LinkedIn? Veel waarschijnlijk. Klanten verwachten nu eenmaal dat een bedrijf online aanwezig is en liefst snel reageert ook. Voor de jeugd lijkt het allemaal kinderspel, maar de sociale mediaplatformen krijgen tegenwoordig bijna dagelijks nieuwe updates en veranderen constant. Daarom willen wij jou graag helpen om terug de bomen door het bos te zien in het sociale medialandschap. In een eerste opleiding gaan we dieper in op Instagram.
Instagram: hét sociale mediakanaal van dit jaar
Sinds vorig jaar is Instagram the real deal. Het kanaal had in 2018 meer dan een miljard actieve gebruikers, wat meer was dan zowel LinkedIn als Twitter. Het succes zit niet in het aantal volgers of vind-ik-leuks, maar in het engagement ratio. Het is belangrijk om concrete en haalbare doelen op te stellen: wil je eerst aan de slag met videos, met Instagram Stories of met Instagram TV?
Hubspot en Mention hebben samen onderzoek gedaan naar de factoren die het meest invloed hebben op engagement. Wij sommen enkele belangrijke punten op.
Hoe engagement opbouwen?
- Focus op video
Het is duidelijk: op sociale media werkt video tegenwoordig beter dan foto's of gewoon tekst. De sociale mediaplatformen zorgen dat berichten met video hoger in de rangschikking komen en op meer bereik kunnen rekenen.Ook op vlak van engagement scoort video een pak beter: gemiddeld komen er 150 reacties op een filmpje terwijl dat er op een foto net geen 70 zijn. Belangrijk hierbij is om ook te kijken naar videos buiten je feed op je Stories en Highlights. Bovendien moet die video natuurlijk relevante content bevatten. - Minder hashtags gebruiken
De meeste bedrijven gebruiken zoveel mogelijk hashtags per post. Dat kan zorgen voor meer bezoekers omdat je veel verschillende kernwoorden gebruikt, maar dat betekent niet automatisch dat er ook meer engagement is. Je werkt beter met een beperkt aantal relevante hashtags waardoor je de juiste doelgroepen bereikt. - Waardevolle content posten
Zo zorg je voor trouwe volgers die reageren op berichten omdat het relevante content is voor hen. Beter 200 volgers die oprecht interesse hebben in jouw pagina, dan 600 volgers die gewoon door jouw feed scrollen.
Wist je dat...
... bewerkte berichten sowieso lager komen op de startpagina door het algoritme?
...hashtags in een reactie niet meer tellen voor Instagram?
Meer tips en tricks?
In een vorige blogpost kan je nog meer handige tips vinden.
Neem daarnaast gerust contact op met ons via digital@brandstrategist.be om zelf een opleiding te volgen!