Genericide: de verwatering van sterke merken

Genericide: de verwatering van sterke merken

Sterke merken kunnen zo bekend worden dat hun merknaam verwatert. Hun merknaam wordt het synoniem van een volledige productgroep en verwerft een begripsmonopolie. De overheersing van de markt heeft een keerzijde. De merkwaarde daalt, want de exclusiviteit kreeg een ferme dreun.

Wist u bijvoorbeeld dat ‘Asperine’ een merknaam was van Bayer? Dat onze chocomelk afstamt van Chocomel, een merk dat oorspronkelijk geproduceerd werd door Nutricia? De Frisbee een wereldbekend merk is van Wham-O? Nylon een merk is van Dupont dat in 1938 gepatenteerd werd? Spa in Nederland een soortnaam werd voor water: Spa blauw, Spa rood? TomTom als ‘tomtom’ in het groene boekje staat als een generieke naam voor een navigatiesysteem?

Kent u nog merknamen die verwaterd zijn?

Laat het ons hieronder weten!

Gepubliceerd op 22/11/16

We leren je graag kennen

Plan een gesprek
We luisteren, denken mee en maken het concreet. Neem gerust contact op voor een vrijblijvende kennismaking.
Hélène
Hélène Verhenne digitaal project marketeer Mail me
Wouter
Wouter Mille strategisch marketeer Mail me