De interesse in Facebook daalt bij jongeren en stijgt bij senioren

De interesse in Facebook daalt bij jongeren en stijgt bij senioren

Het gebruik van Facebook bij jongeren neemt af ten opzichte van vorig jaar, maar het gebruik bij ouderen neemt dan weer toe.

Uit cijfers van eMarketer, gebaseerd op de surfgewoonten van Amerikaanse en Britse gebruikers blijkt dat Facebook zijn populariteit verliest bij tieners en jongvolwassenen. Bij alle andere leeftijdscategoriën zien we een stijging. De grootste stijging is er binnen de categorie tachtigplussers. Het dagelijks gebruik groeide daar van 11 naar 32 procent.

Sinds 2013 heeft Facebook het moeilijk om tieners te entertainen. De jongeren die wel nog aanwezig zijn op Facebook, zijn veel minder actief. Ze spenderen heel wat minder tijd op het platform. De jongeren kiezen meer voor Instagram en Snapchat. De voorkeur gaat het meest uit naar Snapchat. De reden waarom Instagram en Snapchat steeds populairder worden dan Facebook is vooral door de visuele manier van communiceren. Een korte tekst met een foto of korte video vinden jongeren aantrekkelijker.

Facebook wordt nu ook vaak omschreven als het medium waarop u moet aanwezig zijn. Ook ouders en grootouders hebben Facebook. Jongeren hebben meer nood aan nieuwe platformen waar ouders en grootouders niet aanwezig zijn. Vandaar dat nu vooral de voorkeur bij jongeren naar Instagram en Snapchat gaat.

Een spijtige zaak voor Facebook, want steeds minder tieners gebruiken het sociale netwerk nog. Maar Facebook hoeft nog niet te treuren met hun 2 miljard gebruikers.
 Bron: eMarketer
 

Gepubliceerd op 18/09/17

We leren je graag kennen

Plan een gesprek
We luisteren, denken mee en maken het concreet. Neem gerust contact op voor een vrijblijvende kennismaking.
Hélène
Hélène Verhenne digitaal project marketeer Mail me
Wouter
Wouter Mille strategisch marketeer Mail me