3 handige SEO-tools op een rij

3 handige SEO-tools op een rij

SEO of search engine optimization is niet meer weg te denken uit de online wereld. Als u op het internet gevonden wilt worden, dan optimaliseert u best de SEO van uw website. De juiste keywords, zowel short- als longtail, zorgen ervoor dat u boven de concurrenten gepositioneerd wordt in het organisch zoekgedrag van klanten. Maar hoe vindt u nu de juiste keywords?

Dankzij handige SEO-tools kunt u een keyword analyse uitvoeren waarbij u het maandelijkse zoekvolume van elk zoekwoord in kaart brengt en de concurrentie op die woorden vaststelt (hoog, laag of gemiddeld).

Wij zetten de pro’s en contra’s van deze drie voor u op een rij:

  • Google Keyword Planner
  • Ubersuggest
  • RankTank

Google Keyword Planner

Pro

  • Google Keyword Planner laat u toe om maximaal drie zoekwoorden per keer te plaatsen tijdens het zoeken naar zoekwoordsuggesties of alternatieve woorden. Wat u hier doet, is zoeken naar de essentie.
  • Ook kunt u de URL van uw website toevoegen om nog meer relevante suggesties te krijgen.
  • Bij deze tool hebt u de mogelijkheid om de cijfers tot 4 jaar terug op te vragen terwijl dit bij andere tools beperkt is tot slechts 1 jaar.
  • U kunt het land waarin u wil zoeken targeten, alsook de taal.
  • Daarnaast kunt u snel een zoekwoordenrapport opzoeken via de app op uw smartphone.
  • Alle gegevens kunt u snel exporteren naar een csv-file.

Contra

  • De meeste tools tonen meer dan 500 zoekwoordsuggesties, in deze tool is dit beperkt  tot 300. Voor een SEO-specialist is dat meer dan voldoende aangezien u zich moet beperken tot een short keywordlijst van ongeveer 50 kernwoorden. Hierop zult u moeten focussen in uw verdere communicatie.
  • De zoekwoordfilters zijn verkleind. Google toont enkel de gegevens over een bepaalde woordgroep of brede overeenkomsten.
  • U moet een Google Adwords account hebben om deze tool te kunnen gebruiken.

Ubersuggest

Pro

  • Ubersuggest is een gratis tool die geen beperkingen heeft zoals anders hulpprogramma’s voor zoekwoorden. U kunt het zo vaak gebruiken als u wilt.
  • Daarnaast maakt de tool gebruik van locatiegebaseerde gegevens, wat voor SEO heel gemakkelijk is om overeenkomstige zoekopdrachten uit te voeren.
  • De resultaten worden automatisch getoond in vereenvoudigde statistieken.
  • Er worden automatisch nieuwe zoekwoordideeën gegenereerd voor uw site.
  • Ten slotte hebt u de optie om een taal te selecteren. U hoeft niet per se in het Engels te zoeken.

Contra

  • De tool vertoont wel enkele beperkingen op doelmarkten. Het blijkt moeilijker te zijn om resultaten te vinden met betrekking tot specifieke nichemarkten.
  • Er is geen mobiele app van Ubersuggest.

RankTank

Pro

  • RankTank is een gratis innovatieve SEO-tool.
  • Dit is meer dan alleen een zoekwoordenrapport.
  • In deze tool is er ook een uitgebreide leersectie met vaardigheidshandelingen, video’s, webinars en informatie over softwareontwikkelingen.
  • Het bevat ook een volledig luik technische SEO. Los van het zoekwoordenrapport kunt u er ook terecht voor contenteffectiviteit en linkbuilding.
  • U ziet in een handige spreadsheet onmiddellijk waar u gerankt staat ten opzichte van de concurrentie. Dit op basis van een back-linkmonitor.

Contra

  • Voor een beginnende SEO-kenner is deze tool iets te ingewikkeld. Het is vooral voor technische SEO geschikt.
  • Er is geen mobiele app van RankTank.

Conclusie

Bent u een webdeveloper gespecialiseerd in technische SEO? Dan zal Ranktank uw favoriete tool zijn omdat u zich kunt verdiepen in alle essentiële zaken van technische SEO.

Wilt u een concreet en duidelijk zoekwoordenrapport maken? Dan raden wij aan om Google Keyword Planner te gebruiken in combinatie met Ubersuggest. Op die manier hebt u een breder zoekvlak met alle mogelijke alternatieven en suggesties.

Hebt u vragen over SEO of hebt u nood aan een zoekwoordenrapport? Contacteer hier onze SEO-expert.

Gepubliceerd op 12/05/20

We leren je graag kennen

Plan een gesprek
We luisteren, denken mee en maken het concreet. Neem gerust contact op voor een vrijblijvende kennismaking.
Hélène
Hélène Verhenne digitaal project marketeer Mail me
Wouter
Wouter Mille strategisch marketeer Mail me