- Home
- Inspiratie
- Tribe Focus – Sing Comunicação
Tribe Focus – Sing Comunicação
Elke maand richt Tribe Global zich op een Member-agency of businesspartner voor een interview. Deze maand spraken we met Vânia Gracio, CEO van de boutique PR-agency Sing Comunicação in São Paulo, Brazilië.
Hallo Vânia, vertel eens iets over Sing. Hoe beschrijf je je bureau aan klanten en potentiële klanten?
Sing is 16 jaar geleden opgericht omdat wij geloven in de kracht van corporate communications om merkreputatie op te bouwen en engagement te genereren. Als boutique PR-agency in Brazilië bieden we diepgaande kennis van de sector en markt, gecombineerd met creativiteit, om op maat gemaakte PR-strategieën te ontwikkelen die passen bij de behoeften van elk merk.
Of het nu gaat om het lanceren van een nieuw concept, producten, diensten, het opbouwen van merkreputatie, of zelfs het veranderen van percepties en gedrag, je kunt rekenen op het team van Sing om de juiste strategie voor elk doel te bepalen.
Tijdens deze uitdagende periode staat het Sing-team ook klaar om de beste communicatietoon te bepalen voor verschillende publicaties, en daarnaast merken te ondersteunen bij crisispreventie en -management.
Hoe lang bestaat Sing al?
Sing werd opgericht in 2004 en we zijn er trots op dat we nog steeds werken voor één van onze eerste klanten: Tata Consultancy Services, sinds 2005.
Jullie zijn gevestigd in São Paulo – vertel eens iets over je stad.
São Paulo is als New York, een stad die nooit slaapt. De perfecte plek voor iedereen die succes nastreeft, Braziliës zakelijke hart, de stad van bijna alle grote tech-hoofdkantoren, de thuisbasis van de lekkerste restaurants, waar alles gebeurt: van kunsttentoonstellingen en fashion week tot internationale film- en muziekfestivals… São Paulo heeft het allemaal: multicultureel, druk, chaotisch, koel, regenachtig, zoet en zuur met zijn 12,1 miljoen inwoners – en wij houden ervan!
Terug naar business: wie zijn jullie belangrijkste klanten?
Naast TCS (onze oudste klant) werken we ook voor andere internationale merken: Acer, NVIDIA, LogMeIn en NimoTV.
Lokale merken waarvoor we werken zijn onder andere Auti Books (audioboekenwinkel), ABREE (Brazilian Electronic and Appliance Recycling Association), Marcelo Tostes Advogados (advocatenkantoor), TransformaçãoDigital.com (ecosysteem voor digitale transformatie) en Zoom en Buscapé (retail tech-groep).
Wat waarderen klanten aan Sing? Wat doen jullie dat speciaal is?
Wij zijn een PR-boutique met een persoonlijke aanpak, waardoor we sterke banden opbouwen met onze klanten.
Wij helpen waar nodig, of het nu gaat om een vijfjarenplan voor PR dat binnen één dag klaar moet zijn of een bemoedigend woord tijdens een crisis.
Onze partnerships met klanten zijn zo hecht dat de meeste uiteindelijk vrienden van ons worden.
We zitten midden in de coronapandemie. Wat is het laatste nieuws uit Brazilië?
We hadden het geluk één van de laatste landen te zijn die door de pandemie werd getroffen. Zo konden we leren van anderen en onze bedrijven voorbereiden op thuiswerken. Maar São Paulo is het epicentrum van Covid-19 en de slechtste fase van de pandemie wordt verwacht voor begin mei.
We weten dat we nog triest nieuws te wachten staat, maar we blijven positief, volgen alle richtlijnen van de gezondheidsautoriteiten en helpen anderen zoveel mogelijk. Ook dit zal voorbijgaan.
Doen jullie iets nieuws of anders om jullie klanten door de coronacrisis te ondersteunen?
Ja, sommige diensten zijn nieuw, andere zijn aangepaste versies voor de huidige situatie. Enkele voorbeelden:
- Covid-19 Daily News Summary: een selectie van het belangrijkste nieuws in Brazilië dat impact kan hebben op business, leven en maatschappij. Georganiseerd per sectie: lokale markt, overheidsaankondigingen, wereldwijde ontwikkelingen en merkinitiatieven ter ondersteuning van de gemeenschap. Wordt in het Portugees naar geselecteerde klanten gestuurd en in het Engels voor sommige internationale klanten, wat helpt bij crisismanagement.
- Management van communicatie met medewerkers en influencers.
- Initiatieven creëren voor merken die willen helpen en een sociale impact willen maken.
Daarnaast nemen we nieuwe initiatieven om ons team gezond en veilig te houden. Sinds 16 maart werkt iedereen thuis. We hebben wekelijkse videocalls in plaats van happy hours, Netflix Parties om samen films te kijken en andere activiteiten. We werkten al deels remote voor de pandemie, maar nu is het belangrijk om thuis verbonden te blijven en te praten over hoe iedereen zich voelt. Daarom hebben we ook een virtuele sessie met een therapeut georganiseerd, die advies gaf over omgaan met angst, onzekerheid en positiviteit.
Wat kunnen andere Tribe Members en Partners van Sing verwachten?
Tribe Members en Partners kunnen rekenen op Sing als hun lokale specialist. Het Sing-team biedt niet alleen diepgaande markt- en regionale kennis, maar ook de lokale smaak die elke wereldwijde campagne nodig heeft om succesvol te zijn en ROI te genereren.
Waar ben je recent het meest trots op?
Meer dan ooit wordt PR nu gebruikt om merken te helpen engagement te creëren met verschillende publicaties tijdens de pandemie. Het lijkt alsof alle merken nu een doel hebben: sommigen bieden gratis audioboeken aan, anderen organiseren campagnes voor voedselpakketten, anderen stellen tools gratis beschikbaar voor remote working of hun AI-platform om wetenschappers te helpen een Covid-19 remedie te vinden.
Telkens wanneer we earned media zien over een van deze initiatieven, of een klant bevestigen als spreker in een online event over hoe zijn bedrijf de gemeenschap ondersteunt, zijn we erg trots om al deze positieve berichten te verspreiden. En begin dit jaar werd Sing gecertificeerd door Great Place to Work, daar zijn we enorm trots op.
Wat is je favoriete voetbalteam?
De enige en echte: CORINTHIANS!!!
Recente erkenning waar we trots op zijn: Great Place to Work