‘Like, share en win’ mag u dat wel vragen bij het organiseren van een giveaway?

Tegenwoordig kunt u er niet omheen ‘like, share en win’ zijn termen die u overal op Facebook en Instagram voorbij ziet komen. Ze worden vaak gebruikt bij een winactie of giveaway. Let op want er zijn een aantal regeltjes waaraan u zich moet houden bij het opzetten van een giveaway. Hier leest u alles wat u moet weten over het organiseren van een winactie.

Wat is een giveaway?

Giveaways worden vaak gebruikt als groeistrategie, u heeft een cadeau voor iemand die geïntesseerd is in wat u doet of wat u te bieden heeft. Giveaways kunnen ervoor zorgen dat mensen op een laagdrempelige manier kennis kunnen maken met uw producten, diensten, manier van werken … Perfect toch? Het enige waar u rekening mee moet houden is dat u uw giveaway op de juiste manier organiseert.

Op het eerste gezicht zou u denken dat een giveaway snel opgezet is, maar niet is minder waar. Een giveaway moet voldoen aan een bepaalde wet- en regelgeving.

Regels en wetten

We hebben voor u uitgezocht welke regels er verbonden zijn aan winacties.

  1. Maak duidelijk wat de totale waarde van het prijzenpakket is, zo worden volgers geprikkeld om deel te nemen aan de giveaway.
  2. Als u e-mailadressen of andere persoonsgegevens verzamelt, dan moet u de deelnemer informeren over wat u met die gegevens gaat doen.
  3. Vragen aan uw volgers om een bericht te delen of om vrienden in het bericht te taggen is niet toegestaan.
  4. Als u een prijs zou weggeven met een waarde van meer dan 4500 euro, mag u dat maar één keer op een jaar doen.

‘Like, share en win’ mag u dus niet vragen. Wat mag dan wel? Vragen of ze:

  • Uw pagina liken
  • Reageren op uw posts
  • Iets posten op uw pagina

De winnaar moet op een onpartijdige manier verkozen worden. Gelukkig zijn er heel wat tools op de markt om de winnaar te bepalen.

Wat als u zich niet aan deze regels houdt?

Als u de regels die Facebook en Instagram opleggen niet volgt, is er sprake van contractbreuk. De gevolgen die daaraan vasthangen kunnen heel drastisch zijn. Worstcasescenario wordt uw post of zelfs account verwijderd.

Waarom zou u nu een giveaway organiseren op uw socials?

Het biedt de mogelijkheid om nieuwe, maar ook huidige klanten duidelijk te maken van wat u kunt en waarvoor u staat. U laat ze op een laagdrempelige manier kennis maken met uw producten, diensten, manier van werken …

Als u uw volgers stimuleert om te reageren onder de foto kan dat relevant zijn om zo uw engagement een boost te geven, wat weer gunstig is voor het algoritme van Instagram. U kan ze bijvoorbeeld vragen waarom ze graag willen winnen. 

Tips

We geven u een aantal tips om een succesvolle giveaway te organiseren.

1. Bepaal het doel van de giveaway

Bij het organiseren van een giveaway is het belangrijk om een bepaalt doel voor ogen te houden, wat wil u hiermee bereiken?

  • Wil u een nieuw product promoten? 
  • Wil u meer traffic naar uw website genereren? 
  • Wil u e-mailadressen verzamelen? 

2. Geef een relevante prijs weg

Wat zou uw doelgroep graag winnen en waar zouden ze moeite voor doen? Verplaats u even in de schoenen van uw doelgroep en zorg voor een prijs die aansluit bij de verlangens van de klant.

Het wordt afgeraden om continu dezelfde producten via winacties weg te geven. Probeer uw winacties daarom divers te houden. Daarmee blijft u ook uw volgers verrassen.

3. Keep it simple

Als u bij het organiseren van een winactie te veel vraagt van uw doelgroep is het mogelijk dat u potentiële deelnemers verliest. Simplicity is the key. 

Ideeën voor mogelijke winacties

  • “De meest originele foto wint”
  • “Diegene die de wedstrijd- en schiftingsvraag correct beantwoordt wint”
  • “De eerste 5 die het juiste antwoord geven winnen”

Wil jij je digitale strategie verbeteren? Onze digital experts kunnen u vast en zeker verder helpen.

Gepubliceerd op 01/01/70

We leren je graag kennen

Plan een gesprek
We luisteren, denken mee en maken het concreet. Neem gerust contact op voor een vrijblijvende kennismaking.
Hélène
Hélène Verhenne digitaal project marketeer Mail me
Wouter
Wouter Mille strategisch marketeer Mail me